fredag 30 mars 2012

Hej John Blund, det var inte igår

Idag är ingen vanlig dag, idag är Tuvas tremånadersdag!
Och som för att fira det hela sov Lillgrisen hela 5 timmars pass i natt. Hon som varvat att äta varje timme och sova max två i sisådär två veckor nu gjorde en helomvändning till min tårfyllda glädje.
Herregud vad knäpp man blir när man bara sover två timmar i stöten, fullständigt oförmögen att hålla en konversation.
Kanske var det gårdagens träff hos E med alla fantastiska kvinnor och bäbisar som gjorde gott. Hur kul som helst var det i alla fall, jag gick hem med ett stort leende och mycket lättare steg.

Till min och Fina P´s stora glädje verkar Tuva gilla att åka buss och tunnelbana. Inte ett pip så länge allt rör sig och man får titta. Skönt eftersom vagnen verkar trist just nu. Finns det något mer stressande för en nybliven förälder än en telning som börjar skrika mitt i stan utan att vara hungrig.
Jag tänkte abstrakt och började därför pilla på en ny vagnmobil (kanske är hon uttråkad.?).

Kul

Inte lika kul

I ett försök att mota ut plasten skaffade P ett babygym (som T inte förstår sig på riktigt än). Det är av trä och har hål där man kan hänga allsköns grejer. Gosiga lilla ungen gillar det än bara då man sitter bredvid och håller låda. Tja, hade jag själv legat där hade jag nog velat ha sällskap.
Estetik för P och mig, astråkigt för Tuva
Jag gav mig på att göra en vagnmobil i förrgår. Eftersom filt tyg kostar en spottstyver på mammaparadiset Panduro (Jag som trodde att det bara var jag som var lite kreativ) är det lätt att få idéer. Jag bad P säga ett djur (Koalabjörn. Hur fasiken kommer man på det.?) och jag själv lottade ut ett i huvudet och klippte lite här och där.
Knapparna som ögon blir nog kul att titta på. Precis som mor min har jag en knappburk helt nostalgiskt hopsamlad.
Två bjällror från min vän Didi Shakti som gör fantasifulla och böljande romantiska kläder. Jag har en fantastisk kappa därifrån jag bär alltför sällan.
Den är inte riktigt färdig mobilen, men jag gillar den! Om inte T håller med ska jag hänga den ovanför mitt eget huvud.
Lite hällor, sen är det klart!

Fänkålsfrön är bra för både matsmältning och bäbismjölk
 Taggad av nattens sömnpåslag (fem timmar, FEM timmar!) firade jag med en macashot.
Maca är en rot som bland annat sägs balansera hormonnivåerna hos de som behöver det. Samt göra att man klarar stress lite bättre. Blandat med citron blir det basiskt, vilket också är välkommet i min mage.

Och nu? Nu är det helg!
En hel vecka ska Fina P vara hemma och jag, jag ska sova helt sjukligt mycket. 8 timmar. Nej nio! Eller tolv! Tolv timmar!  Jisses vad jag ska sova!:)











2 kommentarer: