söndag 18 mars 2012

Dagisångest för vuxna



Misstänksam mot utbildningsväsendet
Jag och Fina P anmäler oss till dagis.
Vi har redan siktet på ett som ligger i Gullmarsplan men det är privat, så vi tänkte självklart helgardera och söka även kommunal förskola. Åh, vad det är svårt på så många sätt. Och även om jag har en utbildning inom pedagogik så stämmer ingenting längre. (jaja, dynamisk pedagogik för vuxna, men jag har ju bannemig en fil.kand. i pedagogik någonstans i bakre hjärnan) Jag har lärt mig mer om vad som är fel med respektive pedagogisk inriktning än vad som imponerar mig under studietiden.
Och, så är det oerhört svårt att ta ställning när det väl gäller vårt barn. Vi vet ju knappt vem hon är sen.Vem hon blir.
Men vi anmälde oss till fem.
Så idag bar det av att testa promenadvägar dit. Vi skulle ju ändå långpromenera.Nej, det är inte det geografiska avståndet som avgör men det spelar roll. Inte för att jag och P ska sova längre utan för att hon inte ska gå där så väldigt länge på dagarna. Hon är ju bara över året då.
Gud vad svårt med dagis.
Jag å andra sidan älskade att gå på dagis.
Jag hittade min bästa kompis Frida där, blev kär i Tim, slogs om Tim, hade min stora syster där som fysiskt och psykiskt skydd..och så åt vi planteringslökar på gården när fröknarna inte såg. Det var fantastiskt.
Men att Tuvaliten ska få fend for her self känns läskigt. Hon kommer klara det galant, det är vid P och jag som ångesten står och lutar sig över axeln.

I helgen var P´s mamma och T´s farmor här!

Tuva fick en fantastisk röd klänning med vita prickar, och mycket mer...
Tack!:)
Prepp är A och O när man under veckodagarna är ensam med Tuva hemma.
Det betyder att den tid som det tar att laga lunch inte alltid finns -långt ifrån.
Därför -Prepp! Vi har nästan alltid ett gäng lådor i kylen som är färdiga, bara att värma (och ibland är det inte helt lätt heller). Vi lagar mer än vi äter upp helt enkelt, med mening. Och jag förkokar sånt som tar lång tid. Som Emmer.
Det är världens godaste sädeslag, smakar nötigt och har perfekt tuggmotstånd.
Emmer är urmoder till speltvetet, som i sin tur är urmoder till dinkel. Som är urmoder till vetet. Lastgammalt med andra ord. 12000 år på ett ungefär för att vara korrekt. De korsade einkorn med..minns inte. Men det var i Asien och det blev gott.
Jämfört med vete är det, ja, inte jämförbart. Hör antioxidanthalt, även som tillagat (till skillnad från vanligt vetekorn) och har en helt annan halt av veteprotein (i.e. kan ätas av glutenintoleranta och man blir inte lika dåsigt vetebullemätt på emmer)
Hittar du Emmer, ta med det hem...
Koka en större sats, utan salt i vattnet (de blir större och saftigare utan), salta sen och frys in.
Används till allt man vill ha ris, kort pasta eller annat gryn. Och så blir man glad att man främjar ett sådant jordbruk.
Gud vilket pretentiöst inlägg. Nåja. Vi tar något annat nästa gång. Ja loovar.


Med curryblad, gurkmeja & citron.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar