tisdag 27 mars 2012

Plastens intåg och sorti


Vi fick en säck leksaker av min syster i helgen då vi var där på tvåårskalas i söndags, med drömska uttalande om hur man får halvtimmar att göra saker själv.
"Jag vet att du inte vill ha en massa plastleksaker, men tro mig, du kommer att få se hur bra de är".
Okej, så i morse, när jag ville duscha och Tuva ville att jag skulle åka runt på kontorsstolen med henne och låta som en maskin (vilket hennes far gör utan att nicka till) tog jag tag i leksaksbiten.
"De måste nog göras rena" menade syster min.
Så jag tänkte -koka dem! Inga kemikalier, koka minst fem minuter! står det på varenda hemsida om man söker på "rengöring av leksaker". Sagt och gjort.

Funkar finfint, för det mesta
Medan det kokade upp hann jag med att yoga lite! Tummenmobilen vi också fick spelade melodi och snurrade sakta. Tuva var fullständigt hänförd. Jag lika så.
Bliss.
Tittar man nära ser man ett par små fötter som sticker upp glatt.

Så här såg det ut i korgen.
Märk väl hur suddiga armar och ben är.
Men att koka plast är tydligen inte alltid bra. Efter fem minuter hade en del av plasten smält och det var smält plast överallt. Så jag fick slänga vår stora fina jättekastrull medan jag fasade över plastens kvalitet. Min lilla bäbis-flicka-mun som precis börjat smaka på allt.
Jag vet att plast inte är bra, att det innehåller hälsovådliga ämnen som kroppen tar upp. och inte kan göra sig av med sen. Men hur jävligt det är med plast och hur mycket plast jag använder varje dag klarnade först idag.
Jag sökte en massa på nätet och en hel del plast åkte ut härifrån.
Kolla efter denna symbol, på allt gjort av plast och leta efter det nummer som står antingen inuti symbolen eller vid sidan. Numret visar på plastens egenskaper och sammansättning.
ENDAST nummer 2, 4 och 5 är relativt okej ur hälsosynpunkt. Nummer 1 får aldrig återanvändas och resten, till exempel nummer 7 är vansinnigt giftigt.
Läs mer på bloggen här.

Så.
Jag tror att jag håller mig till trä med bevisat ofarliga färger.
Plingan, och en fin skallra, fick vi ju faktiskt också av syrran!:)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar