fredag 16 mars 2012

Tiden flyger, nu är det helg!

Tiden går så snabbt!
Hur kan det vara mitten av mars helt plötsligt? Snart är det ordentlig vår, sedan nästan sommar.
Jag planerar (fantiserar) om romantiska semesterresor till avlägsna land. Aruba kanske.
I min fantasi fungerar allt sömlöst med en liten bäbbe på resa. Jag och P glider runt sådär obehindrat och supervant med någon sorts bärsele till Tuva. Hon sitter glad och tittar under en bäbis sylvester för värmen.. Vi är lagom solbrända och har sandaler på våra småsandiga bruna fötter. Allt är så peachy och inget kostar någonting.
Jajja.
Inte i år kanske då, men vet du vad? Egentligen spelar det ingen roll. Inte alls.
(jag har lite andra planer)
Förresten ska ju P & co. spela på festival, jag och Tuva ska stolt lyssna och lite brun ska jag nog vara.


Jag & Lillgrisen
Med den älskade näven emellan.
Det är något djupt tillfredsställande med salt och syrligt inlagda grönsaker. Alla kulturer jag stött på  verkar ha sina varianter och jag förstår varför. Det är något som balanserar en rätt, ger tungan och sinnet ett avbrott. Läskar.
Förutom att vara en gammal konserveringsmetod.
Världens enklaste, och enligt mig godaste är snabbinlagd gurka. Det blir likt traditionell kimchi men mycket lättare och krispigare.

Misokimchi på gurka

1 gurka

2 vitlöksklyftor
1 msk sambal oelek
2 msk shiro miso (den ljusaste misopastan)
2-3 msk ofiltrerad äppecidervinäger
2-3 msk citonsaft

ett par nyp råsocker

Skiva gurkan fint på mandolin eller med en osthyvel. Behåll skalet på gurkan.
Pressa vitlök och blanda med resterande ingredienser. Ös över gurkan och vänd om ordentligt med dina hederliga händer. Oroa dig inte om det inte blandas helt, gurkan kommer att vattnas med salthalten och allt blir supergott på ett par timmar i kylen.
Ät till allt. Seriöst.


I går var det dax för föräldraträff på BVC igen. Alltid lika kul! Men Tuva ville inte ha någon massage i ansiktet som satt på schemat. Och jag tänker inte tvinga henne -hon måste få bestämma sånt själv.
Så hon fick sitta i mitt knä och titta. Det brukar vara kul i fem minuter, men denna gång vart det helt tyst i mitt knä. Jag tittade ner och såhär såg hon ut när det fanns en massa bäbisar som lät och hade sig runt om... Lilla kärleksbarnet..hon var fullständigt förtrollad. Kul att hon gör skillnad på vuxna och små barn. Hon är så fin.




Och nu är det fredag!
Det betyder att jag och min underbara man får familja oss hela helgen. att jag får Klara-tid och att P får P-tid. Att vi kan ligga i sängen och prata på morgonen och att vi ses även när vi bägge inte är helt slut. Det har varit för lite av det den här veckan tycker jag. Han är så fin att prata med, klokhuvudet.
Fredag mina vänner!:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar