lördag 24 mars 2012

Snabbhej från lördagskvällen

 Det är inte lätt att skriva när jag har en liten glad bäbis som ligger bredvid mig i sängen.
Hon hoar, fäktar och pockar på fullständig uppmärksamhet och är vansinnigt gosig.
Men jag slänger upp lite bilder som lovat;), Plitar ned receptet jag lovat A och kommer med något vettigare sen.

De galet svulstiga gardinerna sitter nu tillfälligt uppe, vilket gör att vårt sovrum ser ut som någon sorts boudoir där jag hittade dessa två när jag kom ut ur en osedvanligt lång dusch.

P får något romantiskt i blicken när han hittar björksav i affären ( och det är inte ofta)
Jag tror att det flörtar med bonden i honom.
Och vem är jag att motstå att köpa en flaska när han är sjysst och väntar utanför affärer då jag står och petar på något i matväg jag inte sett förut.

Evinnerligt trött på alla pisshissar upp och ned i tunnelbanan.
Vem kom på att kissa under en hissresa.? Varför just hissar.?
Hur hinner man.?
Jag välkomnar de nya toaletterna som ska upp i tuben -som det är sagt.

Upptäcker nya mukkler lite här och var ifrån allt bärande på Tuva.
Ena axeln har blivit större än den andre till min fasa och fascination.
Det känns så i alla fall
(Snyggbild, med filter. Och ja, det är ett hål i väggen bakom, inte jox på linsen)
När man ammar varannan timme hinner man se rätt mycket, och googla desto mer.
På något sätt tänker jag alltid att planen som passerar kommer att plötsligt störta inför mina ögon. Värsta katastrofidéerna.
Herregud, jag undrar vad psykologen säger om det.

Bäbismassage.
Ibland är det inte kul men oftast tycker barnet vårt att det är toppen.
Hon älskar bland annat när man stryker under fötterna och berättar vad tårna heter.
(vilket enligt mitt minne heter Stora tån, Långa tån, Mellantån, Kusintån och Lilla-lilla-tån.)

Krokodilgreppet!
Just nu i helgen föll något på plats, om än trevande.
Handen, ögat och viljan blev vänner och det pågår en frenetisk trial -and -error vilket är det mest intressanta som finns att titta på för två stolta föräldrar.

Fina, fina späda broccolistjälkar. 
 Ett utlovat recept som är ett grymt alternativ för de som tröttnat på köpepesto och för de som vill ha en jädra dos nyttigt. Men det är jädra gott också. Den är rå förutom rostade caschew, men det blir en djupare smak i och med rostningen. Men man gör ju som man vill vettja.

Broccolipesto på cashew & persilja

1 stånd ( :) broccoli, skuren i mindre bitar

100gr (eller två lagom nävar) caschewnötter, torrostade i panna
3 klyftor vitlök
En liten bit ingefära
en halv röd chili

En bunt slätbladig persilja, kvistar och allt
Saftern av nästan en halv citron

Himalayasalt & nymalen svartpeppar
0.5 dl virgin kokosfett (eller två -tre stora drag med skeden)  alt. kallpressad raps.

Mixa allt i mixer/matberedare eller någon annan kraftigare maskin till en  pasta, tillsätt vatten tills du får den konsistens du tycker om.
Ät till pasta, som dipp, till rostgrönt, som pålägg eller med sked.

Håller sig minst två veckor i lufttät burk i kylen, förutsatt att man inte går och nallar ur den med fingret.











1 kommentar: