fredag 23 mars 2012

Hello dammtuss!


Inte min grej.
Jag tokstädar. Inte småfixar utan mastodontstädar.
Dammsuga, torka golven, dammtorka, putsa speglar,torka lister, sortera. Allt ända in i de mörkaste hörnen därför att det känns så verdammt konkret och konkret kan vara skönt ibland.
Det går inte jättesnabbt eftersom Tuva får hjälpa till (genom att skapa perfekta långa pauser där vi leker den nya grejen -sträcka sig efter saker och råka ta på dem, ackompanjerat av ett Auuhhh! Ooooh!).
Det är inte så att jag gillar att städa så värst, men resultatet är så tillfredsställande att jag någonstans gillar det i alla fall. 
Det här med ordning och hur man skapar sin omgivning är ju högst personligt och få saker brukar irritera en så mycket som att leva med någon annans ordning.
Vi har bestämt förut, under högst vuxna och medvetna former, att sånt som städning inte ska få finnas som dispyt.
I vanliga fall sköts alltså demokratiskt sånt på helgen av oss bägge, men det hade varit skönt att få en helg utan att ha det på schemat. En helg att bara hänga och göra vad nu som faller på. Därav all denna frenetiska aktivitet.
Balkongen är nästa projekt. (Jag gillar projekt också) Vi har ju sol hela dagen här på femte våningen! Stolar och bord i trä väntar hos mina päron det krävs bara bärkraft. Och mitt planteringsbord står på vinden och väntar på jord och krukor.
Vår! Fasiken, nu känner jag den!
Tjohooo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar