måndag 27 februari 2012

Post Partum. Nihil näring kvar.

Eftersom Tuva får all sin mat från mig är naturen så finurligt funtad att allt det viktigaste i näringsväg hamnar i bröstmjölken och det som blir kvar får kvinnan hushålla med, under sträng budget.
Givetvis, om mamman inte har mycket, eller något att dela med sig med blir också bröstmjölken långt mindre näringsrik.
Det finns ett gammalt ordspråk som lyder "För varje barn en tand". Det stämmer nog ganska bra på hur mycket den fantastiska kvinnokroppen kan ge liv. Men det kräver också en hel del av den som ger.
Främst är det B12, folsyra, järn, Omega3, 6 och 9, kalcium, D3 och det övriga B komplexet som urlakas rejält, och jag känner det.
Kombinerat med att inte sova mer än fyra timmar i stöten gör att man blir rätt trött och svag.
Det blev en stor beställning när jag väl läst mig mätt på medicinska skrifter av olika slag och paketet kom förra helgen.
Jag passade på att samtidigt få hem nytt för utsidan eftersom mitt lager av krämer jag älskar är bistert slut.
Min tanke var att gå närmre källan i allt jag får i mig eller har på huden. Jag tycker om den idén, att hitta essensen i det vi gör varje dag och fokusera på det. Eller försöka i alla fall utan att bli för rigid med tanken.

Rattar
Fina P ser nöjd ut med sin leverans blanka vred

Nästan alla växter i huset har nu andra krukor och ny jord.
Det är så kul att se hur de spurtväxer efter det!

Gullungen, Pappa P & Jag tittar på solen som går upp.
Hon har börjat hålla fingrarna som om hon spelar flöjt.

Alla de krämer och lotions många använder varje dag har ett par beståndsdelar som är viktiga, resten är utfyllnad. Värt att nämna är jojobaolja, mandelolja, sheasmörsolja, arganolja och nattljusolja just här eftersom huden (läs; min) blir torrare och skörare av amningen.
Mandeloljan är även helt fantastisk på bebishud! Jag ska gå på babymassage nästa vecka och den flaskan åker med.
Oljorna jag beställde kommer främst från Crearome men går även att hitta i vissa butiker. Viktigt är att oljorna är kallpressade och gärna av matkvalitet, då vet man att de är riktigt bra även för en liten bebismage och lite Tuva som gärna råkar slicka en på armen då och då.
Vitaminerna kommer i huvudsak ifrån Holistic som är riktigt bra. De har enorm koll på kvalitet och lägger ned stor omsorg i sina produkter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar