lördag 18 februari 2012

Back to the Ol`Drawing Board

Jag har ett nyfunnet intresse för dammig hälsokost.
Efter att ha arbetat med fascinerande, för västvärlden, nyfunna superfoods så länge nu var det roligt att dyka ned i antroposofisk rårivenhet.
Fram med potatisskalaren och den makrobiotiska kokboken!

Nej, men nästan.
Men när jag tittar på min lilla dotter så blir allt exotiskt rätt främmande och mormors huskurer känns varma och ärliga (fastän min mormor höll i granna bjudningar och verkligen inte stod i någon leråker inte).
Huset är nu hem till vetegroddar, torkade fikon och plommon, fibrex, groddande sädeslag och bönor i blöt.

Groddning är ett kapitel i sig, som förtjänar sitt eget hommage. Jag tycker om idén att väcka något litet torkat till liv bara genom något så enkelt som vatten. Kolla Sproutpeople, de vet.


Till i morgon
Gröt i blöt med råg och havrekross, fibrex, bovete och torkad frukt.
Mer hälsokost än såhär blir det nästan inte.
Groddeligroddeligrodd
(ja, om ett tag då. Framförhållning är ett ledord.)
Vetegroddar
Megapack

 I dag kom P´s mamma, morfar och mormor hit och fyra generationer träffades för första gången.
Det var väldigt fint att få se några par ögon med så många år emellan dem se varandra. Jag tänkte på mina mor och farföräldrar och undrade hur det hade varit om de fick träffa henne.
En dag kommer förhoppningsvis Tuva att få möta ett par nya ögon -som hon har varit med om att ge liv.



Sånt här får jag vakna till.
De tittade på varandra jättelänge.
Somnade djupt efter besöket

3 kommentarer:

  1. du får fasen bjuda på en groddeligroddgrodd en gång. är det gott? beundrar ditt hälsosamma leverne, jag känner mig som ett osunt monter! haha :)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska jag bannemig göra!;)
      Gott-jag lovar..
      Men så nyttig är jag inte - Karamellkungen står bredvid bovetet i skåpet..;)

      Radera
    2. Haha ok då!

      Här står karamellkungen bredvid SIA :)

      Radera