måndag 13 februari 2012

Familjehelg med rotfrukter

Rotfrukter.
Så här såg vår diskho ut igår..

Jag fick en del förfrågningar om vad vi äter här hemma, om vi äter trerätters var enda dag eftersom jag i vanliga fall jobbar med sådant. Och om jag inte kunde skriva lite mer om mat och hälsa och recept.
Jag ska försöka, lovar. Men vi äter inga trerätters. Det är inte jag som lagar allt, men vi har fixat en hel del middagar tillsammans hittills. Mer än vi gjorde innan lilla T föddes faktiskt.  Såvitt mitt minne inte sviker mig så åt vi de senaste dagarna:

Fredag: P stekta pannkakor! Han tål inte gluten så värst så de var på glutenfritt mjöl. Ingen steker så vansinnigt tunna pankisar som han. Till det vispad grädde med vanilj, lite olika sylter, soyayoghurt och en ny grej; Morotsrasp med citron, turkisk yoghurt och lite brödsirap. Riv riv, mix mix och klart.

Lördag: Curry på kokos, ingefära, senapsfrö och nigellafrö med..tonfisk! Nigellafrö är för övrigt ett riktigt skojigt frö som man kan läsa om här.

Söndag: Rostade rotfrukter, cheddarcreme, tofu med gröna linser och basilika, tomatsås, tamaribönor, snabbmarinerad gurka och vegoschnitzlar. Mycket pretentiöst.

P hade tagit hem en mängd rotfrukter och ett par finfina butternut squash som är en av mina favoriter -bara man lyckas med att inte slinta med kniven när man skalar den. Jädra hermetiskt försluten sak.
Man kan göra så otroligt mycket med dessa ödmjuka grönsaker -jag gillar det, versatile stuff.
Pumpa är släkt med gurka och räknas till grym supermat -förutom att det är gott. Läs lite här!

Lördagen var rolig! Vi hängde på stan, kollade grejer och fikade i flera minuter innan T tyckte stället blev tråkigt.


De är lika mina kärlekar, inte bara i och med frisyren
P blev med mobil, jag blev med avundsjuka.
Varför vill man plötsligt ha något man tio minuter innan inte vetat om? Är det samlarvarelsen eller kråkan i oss som vaknar?  Jag kompenserade med att ladda ned minst tio nya gratisappar. Som jag säkert aldrig kommer att använda. Pinsamt.


Defekta fioler
Hundra pix!
SpongeBob som trumset.
Det skulle väl vara fint hemma.?
Medan P hittade roliga instrument till honom hittade jag mindre roliga instrument till barn. Det blir inga pipande plastmojänger hemma hos oss! Inget som blinkar och spelar i high -pitch. Jag ska i alla fall försöka hålla dem utanför dörren.. men de kommer säkert smyga in under karmen.

How to not smile in pictures

Smältsnö

Söndagspromenad till Årstaviken med världens brantaste backar.Vädret var magiskt, livet lekte och T gallskrek på halva distansen. Jajja, man kan ju inte fixa allt.

Sovande barn, nöjd mobilägare, jag i mitten.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar