onsdag 4 januari 2012

Heta boktips för gravida & nyblivna föräldrar

Två böcker jag har läst medan jag varit gravid, och som egentligen är helt olika varandra är:
Deepak Chopra´s Magical Beginnings, Enchanted Lives som bland annat finns på Amazon:
http://www.amazon.com/Magical-Beginnings-Enchanted-Deepak-Chopra/dp/0517702207
( Jag vet, den låter jätteflummig men det är den inte. Den är faktiskt riktigt vacker och mycket tänkvärd)

Den andra är I huvudet på din bebis som är skriven av Maria Zamore men bygger i stort på den amerikanske psykoanalytikern, läkaren och spädbarnsexperten Daniel Sterns teori om mycket små barns kognitiva och psykosociala utveckling. Boken finns bland annat här:
http://www.bokus.com/bok/9789151846781/i-huvudet-pa-din-bebis-om-barns-utveckling-och-behov/

Daniel Stern har jag läst tidigare eftersom jag en gång läst 7,5 p spädbarnspsykologi på Stockholms Uni (!!).
Jag minns den tentan -jag kunde inte förstå varför jag var tvungen att tenta något så abstrakt och avlägset.
Glad att jag gjorde det nu!:)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar