lördag 24 december 2011

God Jul!

Juldagsmorgon!
Igår hade vi en helkväll av matlagning, målning och städning. Jag gjorde grönkål och vegobullar att ta med till syster yster idag. P målade och slipade färdigt skötbordet- och så tokstädade vi hela lyan julgo & grann!
Om en timme kommer släkten och hämtar mig, P och lillgrisen i magen med någon sorts minibuss mamma hyrt att forsla gamla och gravida i över julhelgen.
Vegobullarna är så rysligt goda.
Här följer receptet, allt på en höft och nypa:

Vegobullar med mandel och cheddar
ca.40 st

Buljong av bästa sort. Att sjuda i

Kokosfett och kallpressad rapsolja, att steka i
100 gr sötmandel, mixat till grovt mjöl
1,5 dl polenta eller panko
1,5 dl smakrik, lagrad bra cheddar, riven
3 ägg
3 msk mjölk, mandelmjölk eller dyrl.
Örter, riv ned en bunt
himalayasalt eller fling-dito samt nymald svartpeppar
smaka av med lite grov senap kanske? lite spiskummin och kanel? tranbär?

Byt gärna ut osten mot annan och nötterna mot andra. Parmesan & pumpafrö, Prästost & valnöt, Cashew & Smulig, torr och salt feta. Eller någon annan god mix.

This is how its done:

Koka upp en vid kastrull eller traktörpanna med riktigt bra buljong.
Mixa samman samtliga ingredienser förutom buljong och fett, smaka av och forma små bollar med blöta händer (de sväller under koktid).
Släpp ned bollarna och låt sjuda i ca 5 min.
Plocka upp med hålslev och stek gyllene i panna
Ät många.



Jag gjorde misstaget att göra dem på jobbet en dag-till 100 gäster. Den dumheten gör jag inte igen..jag rullade bollar i miljoner timmar och pocherade i miljoner till. Men som en rätt för två eller fyra går det vansinnigt snabbt!




Små bollar med persilja och senap
Biofood buljong
Sjud många samtidigt

Grönkål innan grönkål blir grå

P målar..
..och målar fint!

...och apropå årets julklapp!
Min fina vän Mari som är förutom tvåbarnsmamma och näringsterapeut även en hejdundrande kock!

Hon står bakom kastrullerna för Tastelines matkasse och lovar dig -bättre än så blir det inte!:)
Den finns här:
http://www.tasteline.com/Matkasse/?gclid=CID919b6rK0CFcovmAodGDAzfw



Go get it while it lasts!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar