torsdag 24 maj 2012

Pesto.? Jamen varför inte vetegräs!

När jag var hemma hos min fina kollega/ vän/Tai Chi utövare/ barnyogalärare/ granne/ yogi/ allmänna glädjespridare Annika här om dagen fick jag galet goda vetegräsbollar med caschew och aprikos. Bland annat.
Därför blev den naturliga följden idag en vetegräspesto!
Eftersom jag ständigt går och funderar på råvaror just nu till ett jobbprojekt hamnar alla mina tankar i en skål.
Jag låg och tänkte på det i går när jag egentligen borde sovit.
Drömde om det (ackompanjerat av den här. Fan vad konstiga drömmar kan vara)
O resultatet.?, det blev mäkta gott!
A och Tuva.
Trots bilden ( Tuva = Ulla Bella Sekreterare) är hon en sån som barn älskar fullständigt!
Världen mjukaste och gladaste.

Pesto!
Pesto med Cachew, citron och vetegräs
200 gr caschew, mandel och jordnöt, blötlagda ett par timmar
2 stora buntar basilika
1 dl kallpressad rapsolja
2 vitlöksklyftor
saft och zest från en halv citron
1 msk rostad sesamolja
1 msk vetegräspulver
en nypa chiliflakes
Himalayasalt och nymald svartpeppar

Mixa allt rakt uppochned i en stark mixer och smaka av.:)

Fina, fina gräslöksblommor.


Projekt ger mig tillfälle att plocka fram de lite mer udda redskapen, här; Lurch!
En svarv vi använder varje dag på jobbet.

Off topic.
Min älskade tröja från Sisley blev lite krympt igår i tvätten.
RIP fina tröja, du var mig trogen. Du passar nu Tuva.

1 kommentar:

  1. Bra Klara, lägg upp lite mer recept tack! Har dålig fantasi med maten, speciellt den grönare sorten.

    Du ska få prov en ny grej snart, har höga förväntningar angående det! Får gärna smeta på lite på gubben med, kanske han blir glad :)

    /Patric

    SvaraRadera