tisdag 8 maj 2012

Minne som en småbarnsförälder

Halloj!
Helgen var fin. Vad gjorde vi?
Vad har vi gjort.? Det är tisdag.? I morgon är det barnvagnsbio på söder exakt klockan10:15, det vet jag. Men vad hände för tre dar sen? Blankt.
Jag har börjat acceptera att minnas vad jag gjort, när någon frågar, är rätt omöjligt.
Men jag ska försöka.
I lördags var vi på IKEA och köpte grejer.
RULLGARDIN närmare bestämt. (och annat som den här fina filten)
Så nu ska här sovas till längre än halv sex minsann.
Färg?
Svart som mörkaste natten.

Vi fick en massa fina blommor av farmor/mamma som nu bor på balkongen.
Lådan under -ja det är en besticklåda. Det växer lite ruccola och klöver där.
På en grönare balkong har jag nu hängt i solen som en lejonhona i hela kvartar.
Sol = Glad Klara

I söndags var vi i Kransen och hälsade på P´s bror och hans flickvän E.
P lärde sig lägga upp byxor på maskin och jag beundrade deras plantskola.
Nu måste jag genast skaffa ett gäng terrakottakrukor och börja så ännu mer, det kliar.
Och jag måste ha det röda huset med trädgården intill vår förra lägenhet.

Bärsele.
Det är okej men inte mer än så.
Vi tog oss till grannhuset och lilla V samt till Globenaffärerna, sen var det inte kul längre.
På bvc har de bestämt sagt att barn ska bäras med huvudet inåt fram tills de är ett år eller så.
Det ska vara för mycket intryck utan att kunna välja och värja sig sittandes utåt.
Jag kan förstå det. Hon får åka inåt. Hon kan ju se åt sidorna ju.

Sakta och mycket koncentrerat övar Tuva nu på att använda tumme och pekfinger istället för hela handen. (och armen)
Det är svårt -jag förstår det när jag tittar på hennes envetna övningar.
Hon snörper på munnen och fokuserar.
Och vi får äta frukost!
Tuva blev fyra månader!
Vi firade med att bjuda på bebisgröt på fredagen..
(självklart inte denna stora skål -det blev många små portioner i frysen)
Vi filmade, Tuva smaskade och tog det hela med ro.
Inget grimaserande, inte helt överlycklig utan nöjd såg hon ut.
Hon har måttat efter våra tallrikar ett bra tag nu, skönt att få sin egen.
Vi är De tre björnarna utan nån Guldlock. De verkar ha det fint i skogen.

I går var vi hos J och Rio!
Tuva fick hungersnöden bara vi klev innanför dörren och sen hade hon den goda smaken att däcka i värdparets sköna säng. Rio gjorde snabbt sällskap och så låg de där, två små gosiga barn medan jag och J pratade om väsentliga saker. Sen tittade de små underverken på varandra -länge. Det ser ut på ett annat sätt när Tuva träffar små barn. Hon för sig annorlunda och är glad på ett annat sätt. Det är häftigt att se!


2 kommentarer:

  1. Alltså balkongbilden. AVIS! hälsar den inbillade radhusägaren

    SvaraRadera
  2. 2*3 meter ren glädje är det! Ett minus att man inte får ha träd på den. Eller gräs.

    SvaraRadera