torsdag 26 april 2012

Tjena -Vi leker en massa!

Gud vad svårt det är att hinna med att blogga!
Tuva skäller på mig när jag inte leker med henne -hela tiden. Och jag känner mig som en understimulerande disträ mamma som vill att hon ska sova mer..
Hon hojtar när jag går på toaletten. AHhh! AAAHHH!! -högst otåligt.
Hon vill sitta (fast hon inte kan) och hon vill leka med det hon får tag i (fast hon inte verkar veta vad hon ska göra med det) och det är en blandning mellan rådvill mamma och jisses-vad-du-är-gullig som leker med henne. Sakerna verkar inte göra vad hon vill att det ska.
Pillandet och bankandet fortsätter.
Vår!
Vi vill ha vår!
 Våren verkar strunta i att jag tittade på balkongblommor i går. Himmel, himmel grå -säg mig när värmen kommer. Jag vill ha sandaler och känna mig sådär casual och uppsluppet spontan.
Äta frukost i gräset? Javisst varför inte.?
Tuvas första självporträtt.
 Vi har spenderat ett gäng dagar i precis lagom gemak -hängt på stan (med TIGER. Annars blir det inget vagnliggande inte), varit på BVC träff, jag har gymmat med M (aj) och vi har hängt hos coola J och lilla Rio.
Rio är två månader yngre än Tuva och växer för varje gång jag träffar henne i en hejdundrande fart. Det får mig att inse hur snabbt tiden går för dem, fast det ibland känns oerhört långsamt för mig.
Det ska bli kul att gästspela på jobbet nästa vecka...Det är ett hemligt jätteprojekt som känns kul, spännande och skitläskigt eftersom det kräver att jag litar på min förmåga en massa.
Fortsättning följer.
TIGER
Nosen är den främsta tuggbara delen.
 Just nu funderar jag frenetiskt på hur onaturligt och ogenomtänkt vi använder världen. Rengöringsmedel, krämer, avgaser, energianvändning, exploatering. Jag antar att den lilla flicka jag har fått ynnesten att se växa upp har något att göra med mina tankar.
Jag förstår att det är något generationer ojjat sig över innan mig, men ärligt -se dig omkring. Vi är ju helt vansinniga. Det var ju inte länge sedan man använde DDT över köksbordet, vad kommer de att säga om vår samtid? Jag gjorde WWF´s ekologiska fotavtryckstest här om dagen, på Earth Day.
Jag ensam och detta hem använder 4,94 hektar och släpper ut 8,63 ton koldioxid per år. Testet finns här.
Jag avvecklar nu långsamt alla onödiga medel hemma och ersätter dem med något annat. Och tro mig, det kräver att man tänker igenom en hel del.
Jordklok ska jag handla grejer snart. Och här. Och här. Det ser jag fram emot!:)

På en lite lättare not, jag var hemma hos mamma & pappa/ mormor & morfar här om sistone där jag hittade den här kalasbilden. Det är lilla E 4 år, min systers dotter, som ritat en födelsedagsteckning till morfar.
Den runda är tårta med hallon. Jag uppskattar verkligen morfars hår och fingrar. Konst!
Tänk när Tuva ritar något sånt, jag kommer..ja, jisses..
I dag vankas det häng hema hos min granne, tillika mamma till V, en vecka äldre än Tuva samt ett helt gäng fina människor! Men först ska jag kolla i en affär efter sommarbikini -Oh yes!
Fina färgglada fönster!

2 kommentarer:

  1. Eller hur! Det känns som tiden står still ibland men för dom små så går det ju så fort allting. Från en dag till en annan! Tack för besöket, ses snart! KRAM

    SvaraRadera
  2. Tack själv!
    Jag är alltid lika glad när jag kommer hem efter att ha träffats!
    Det e fint det..
    Stor Kram!

    SvaraRadera