onsdag 11 april 2012

Vaccinmardrömmar

I dag var det 3 månaders koll på bvc vilket betyder vaccinering mot allehanda sjukdomar.
På papper låter sjukdomarna som något ur en kostymfilm med säg, Dracula.
Difteri? Drabbad av difteri.? Eller polio? (Brittisk kostymfilm med liten blek överklasspojke i huvudrollen)
Men jag är å andra sidan djupt tacksam över att dessa sjukdomar inte hör till mitt vardagslingo.
Så förutom att väga (5300+) och mäta (58) så skulle Tuva få två sprutor, en i vardera lår.
Jag blundade och tittade bort -som om de två kombinerat var bättre. Tuva, som skrattat just pep till och gallskrek rakt ut. Herregud vad jag ville förklara för henne att det var för hennes bästa, att jag inte ville göra henne illa och att snälla, snälla, hata mig inte nu. Bli inte rädd för mig.
I tio rekordlånga minuter grät hon för att sedan snörvla, sucka en massa och le litegrann.
På frågan om eventuella biverkningar sa bvc-tanten (det heter j faktiskt så) att hon kunde få feber, och ont i benen kommer hon att ha. Det drar och svider.
Sen är hon nog väldigt ledsen i två dagar -mer än hon brukar. Och så kan hon få en reaktion om åtta timmar ungefär; hon blir alldeles slapp i kroppen, lealös. Okontaktbar nästan
, men det är inget farligt och går över. Om ni blir oroliga så åk in till sös -barnakuten. Men de kommer nog bara att kolla henne lite, att allt är okej.
Och jag hör:






När du kommer hem (ensam) kommer hon att plötsligen bli som en liten trasa i dina armar. Du kommer inte uppfatta någon direkt andning och hon kommer att titta i kors upp mot pannan.

Blek kommer hon att bli också, nästan blåskimrande och genomskinlig inget du hojtar kommer att reageras på.
Sös kommer svara i telefonen efter (typ) tio minuter och taxin tar inte kort. Sen kommer ingen att ta er på allvar på akuten och du kommer att stå där, fullständigt rådvill och panikslagen mitt i akutkaoset med en slak liten dotter i dina armar.




Men det hände inte.
Och jag som inte anser mig pjoskig alls. Inte ett dugg faktiskt. (inte för att det är något fel med att vara pjoskig, men jag är inte det)
Världens finaste Tuva -åh vad jag älskar dig.




Jag och min fina P försöker natta.
Det går sådär.

Lugnet efter vaccinstormen.
Fiskarna var fina.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar