torsdag 14 juni 2012

Rysfri bebismat

M och S som har små som ska börja äta mat bad mig skriva om vad Tuva stoppar i munnen, och lite andra tips, och jag hann inte berätta då. Man konsumerar en hel del information när man har en liten, jag om någon vet det!;)
Tuva äter gröt på morgonen, och mycket helt plötsligt! Jag förstår inte hur det får plats, men hon gapar och sväljer snabbt.
Holles hirsgröt med rivet päron och plommonpuré blir det. Päron river man enkelt ner med ett zestjärn (enklare än ex.äpple) och det är bra för små magar. Hirs är basiskt (läs här) och har bra med bl.a.järn och b-vit. Plommonpurén är enkel. 
Ta en förpackning eko-plommon (här är varför) (ICA har)och vatten så det täcker dem, koka upp och puttra i några minuter. Mixa med mixerstav och frys in i mjuk iskublåda eller den här! Perfekt att ploppa ut och använda direkt.
Mat.
Ja, det blir lite olika men än så länge nördar jag med ekologiska grönsaker. Hon kommer äta falukorv och ketchup, kebab, neonfärgat godis och allt annat i alla fall, jag har inga illusioner, jag äter ju godis. Just nu är det mammaångesten och all min tid som faktiskt finns. (och så är det lite roligt att pilla)
Hon visar tycke på två sätt: om det är gott äter hon upp allt och viftar efter mer. Om hon inte gillar det gör hon en kräkreflex och ruskar på sig som en liten hund. Och ryser från tårna, det ser rätt kul ut.
Jag skalade och tärnade rotsaker, broccoli och blomkål sist. Morot och palsternacka därför att de är lite sötare och täcker besk broccoli (som T ryser åt). Jag drar även i lite kallpressad rapsolja (därför)
Sen kokas det tillsammans med en dl. röda linser, och vatten så det bara täcker grönsakerna, i 10-15 minuter. Sen mixade jag alltihop med lite persilja vi hade i frysen -tjoff!
Färdigt.

m
Det blir en del egentagna bilder.
Telefonen är väldigt spännande och, ja, jag borde lägga ner den.

Jag, Tuva, J och Rio i hällregnet i går.
Det är då man vill sitta i sin stuga och titta ut kom vi överens om.

Utploppad lunch -den tinar snabbt i vattenbad.
Utöver det, bäbismat, har vi den här:
Det är en liten servis från BecoThings som tillverkar saker i bl.a.växtfiber och den är perfekt för små flinka fingrar, och Tuva som vill dra tag i allt.
osso är den komposterbar -jisses!
Jag väntar tålmodigt (sedan idag:) på tre tryck att rama in. Två av dem finns här, och jag ramlade över dem på Instagram idag. Fantastiskt kreativt i svart/ vit!
Det kanske tar ett tag, men kul med fint nytt!
Fågel & Mr. Robot

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar